Elektronické doklady bude přijímat i magistrát

Elektronické doklady bude přijímat i magistrát
28.6.2024
Elektronické doklady – elektronickou verzi občanského průkazu bude od 1. července možné bez omezení použít také při jednání na Magistrátu města Ústí nad Labem.

 

Magistrát podobně jako další obce s rozšířenou působností, kraje, policie a soud, finanční úřady, úřady práce, ČSSZ, živnostenské úřady, katastrální úřady nebo matriční úřady tak vstupují do další etapy elektronizace státní správy v České republice. Obce I. a II. stupně (obvody) budou připojeny až od 1. ledna 2025.

Elektronický doklad je součástí Portálu občana. Digitální stejnopis občanky v chytrém mobilu lze získat stažením mobilní aplikace eDoklady. S elektronickým občanským průkazem se občan může prokazovat všude tam, kde dosud používal jeho plastovou podobu.

S aplikací je možné prokazovat totožnost tzv. ověřovatelům. Oproti předkládání klasické plastové občanky občan zjistí, které údaje ověřovatel požaduje a může předání údajů odmítnout. Když je například nutné ověřit pouze plnoletost, stačí předat údaj o věku. Není potřeba zobrazit i rodné číslo, jméno nebo adresu.

Data o prokazování nebudou dostupná státu ani nikomu jinému. Pouze občan ve svém zařízení může (ale nemusí) uchovávat historii prokazování. Tuto funkci lze zapnout, nebo kdykoli vypnout a uložená data smazat.

Při ztrátě nebo odcizení mobilu se nikdo k datům nedostane. Data jsou šifrovaná, chráněna PINem nebo také biometrií a na dálku lze aplikaci eDoklady odpojit v Portálu občana a tím ještě zvýšit zabezpečení dat.